Tuesday, June 22, 2010

la tahzan.

salam.

semenjak-dua menjak nie,rasanya tiada masalah lain dlm hidup ni kecuali masalah kewangan.adat hidup menganggur,beginilah.akibat tidak pandai mnguruskan kewangan di masa lampau pun iya juga.cuma saya tidak terkilan berhabis membawa ibunda dan kakak dan abg berjalan-jalan sewaku menghadiri graduation tempoh hari.itu adalah sebagai membalas jasa mereka.doa-doa yang tidak putus sepanjang 6 tahun pengajian...itu belum lagi muka gembira dan sedih(yg selalu cuba disembunyikan) menunggu di airport setiap tahun menyambut dan menghantar saya kembali ke ireland.walau berjuta saya belanjakan nilainya tidak sama.letak itu ketepi.

mungkin kerana selalu berwang(w'pun scholarship dan matawang lain-lain),bila tidak ada,susah hati betul.dan saya tidak layak mengadu kepada keluarga kerana dari dulu keperluan asas memang tak pernah kurang.cuma apa yang hati minta ini mengada-ngada.Tuhan..kalau ini lah denda atau kafarah atas rezeki orang lain yg aku terbelanja atau diguna tanpa sedar,risau di hati mmg milik aku.kena redha dari ditanggung kemudian hari.kadang-kadang terfikir,duit tu harta dunia semata-mata.tak boleh masuk kubur pun.apalah yang nk dirisaukan sangat kan?tapi fitrah manusia,bukan sekadar kewangan,tapi tenaga,masa dan kadang-kadang kasih sayang memang tidak pernah cukup...jauh sekali nak bersyukur.

Tuhan dah jelaskan,ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara:
1)muda sebelum tua
2)sehat sebelum sakit
3)kaya sebelum miskin
4)lapang sebelum sempit
5)hidup sebelum mati.

tu dia,Tuhan awai2 dah bagi warning,tapi tetap tak beringat.dah-dah..jgn dok bersedih dah,dari dipikir duit yang mmg tak akn cukup smp bila2,lebih baik berazam jgn ulangi kesilapan yg sama dan pikir mcm mana nk tambah pahala kurangkan dosa.ecece....bunyi alimnyerrrr hai.(monolog dalaman mcm nilah yg selalu melengahkan kita nk buat menda baik kan?)


                                                                                   cliff of moher,ireland.summer2010
                                                        dalam byk2 tempat lagi grand yg depa pi,ireland jugak pujaan hati.
okies kawan2....jumpa lagi.

2 comments:

Naima is IMMA said...

dah grade??? congrat gmah... mslh duit tu kejap jer.. nanti dah koje, senang lik... bak sini no syirr... aku nak minta suh dia tanggung ko skrg... kekeke

jeem said...

imma,
aku harap masin le mulut ko.susah btol kena bergantung kat org lain financially.tp takpa...sabar.